Wydawca treści Wydawca treści

Surowiec do wszystkiego

W erze szkła, aluminium i krzemu można by odnieść wrażenie, że drewno jest passé. Nic bardziej mylnego! Gdziekolwiek się znajdziemy, na pewno wokół nas będzie wiele przedmiotów, które nie powstałyby bez użycia drewna.

Szacuje się, że współcześnie ma ono ok. 30 tys. zastosowań: drewno i materiały drewnopochodne są wykorzystywane m.in. w budownictwie, górnictwie, energetyce, do produkcji maszyn rolniczych i przemysłowych, podłóg, mebli, płyt, papieru i opakowań, narzędzi, instrumentów muzycznych, sprzętu sportowego, zabawek czy materiałów biurowych.

Szacuje się, że współcześnie drewno ma ok. 30 tys. zastosowań

Pochodzenie, sposób pozyskania i właściwości fizyczne drewna sprawiają, że jest najbardziej naturalnym i przyjaznym materiałem, który wykorzystujemy na tak wielką skalę. Jest niezbędnym elementem modnego dziś życia w stylu „eko", w harmonii z naturą i w zdrowiu. W obliczu zmian klimatycznych ważne jest też to, że nie tylko żywe drzewa wiążą  znaczne ilości dwutlenku węgla. Wielkim magazynem CO2 są również produkty z drewna.

Im bardziej rozwinięta i nowoczesna gospodarka, tym więcej drewna potrzebuje. W ciągu ostatnich dwóch dekad zużycie drewna w naszym kraju wzrosło aż dwuipółkrotnie. W 1990 r. Polak przeciętnie zużywał rocznie równowartość 0,4 m sześc. drewna okrągłego, a obecnie – ponad 1 m sześc. Można się spodziewać, że ten wskaźnik jeszcze bardziej wzrośnie – do wartości podobnych jak w innych krajach europejskich (Niemiec zużywa rocznie średnio 1,7 m sześc. drewna, Czech – prawie 1,5 m sześc., Włoch– 1,1 m sześc.).

Dowiedz się więcej o drewnie z książki „Naturalnie, drewno!" (PDF)


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY

KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY

W ubiegłym roku, jesienią, ogłosiliśmy konkurs: „POMÓŻMY IM PRZETRWAĆ ZIMĘ„

W ubiegłym roku, jesienią, ogłosiliśmy konkurs: „POMÓŻMY IM PRZETRWAĆ ZIMĘ„.
Do konkursu przystąpili uczniowie klas 0-III szkół podstawowych i dzieci z przedszkoli. Konkurs ma piętnastoletnią tradycję, a głównym jego celem jest poznanie naszych rodzimych gatunków ptaków oraz ekosystemów, w których żyją, co wiąże się z odpowiednim ich dokarmianiem, aby im nie zaszkodzić. Równoznacznie zachęca do obserwacji otaczającej nas przyrody, a przede wszystkim kształtuje świadomość, jak duże znaczenie w przyrodzie odgrywają właśnie ptaki.
Wykonanie zadania konkursowego było nie lada wyzwaniem dla uczestników. Grupy wykazały się obowiązkowością, systematycznością i sumiennością w realizacji swoich projektów, ponieważ dokarmianie prowadzi się od jesieni do przedwiośnia. Obserwacje ptaków w miejscu dokarmiania były potwierdzone rysunkami, szkicami, zdjęciami, zeszytami obserwacji. Dodatkowo dzieci wykonały karmniki, budki lęgowe. Trzeba tutaj podkreślić, że okres ferii zimowych nie zwalniał
z wykonywania zadania. Często w swoich działaniach maluchy wykorzystywały wiedzę rodziców, znawców i pasjonatów, a przede wszystkim nauczycieli.
Komisja konkursowa, składająca się z pracowników Nadleśnictwa Tuchola, miała bardzo trudne zadanie. Każdy z projektów, wykonany został na wysokim poziomie. Głównymi elementami, które brano pod uwagę były: usytuowanie karmnika – trafność wyboru miejsca, sposoby dokarmiania
i oczywiście systematyczność, którą obrazowały dzienniczki obserwacji oraz wymowę ekologiczną.
Wobec powyższego postanowiono przyznać następujące nagrody i wyróżnienia:
I miejsce   - Szkoła Podstawowa w Kiełpinie: klasa I.
II miejsce  – Szkoła Podstawowa w Iwcu: klasa 0A „Słoneczka".
III miejsce  - Szkoła Podstawowa w Zielonce: „Kółko Ekologiczne" klasy: 0-III.
Wyróżnienie otrzymało: Przedszkole Nr 1 w Tucholi: „Poziomki" i „Wiewiórki".
Podziękowania należą się również pozostałym uczestnikom: Przedszkolu Nr 2 w Tucholi: grupie „Jeżyki", Szkole Podstawowej w Zielonce: klasom III oraz Oddziałowi Przedszkolnemu Zdroje
ze Szkoły Podstawowej w Zielonce.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy, a wszystkim dokarmiającym dziękujemy za wytrwałość!

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji konkursu.